tisdag 6 december 2016

Reflektion

Jag tycker att det arbete vi nu har jobbat med i några veckor har varit både roligt och lärorikt. Men såklart finns det alltid förbättringar och andra sätt att tänka på.

Läsandet och bloggandet motiverades utifrån kursplanen och vi började arbetet med några enklare uppgifter. Vi fick diskutera i grupper hur uppgifterna hängde ihop med kursplanen. Jag tror att det hjälpte oss förslå syftet till projektet och kanske ökade motivationen till att engagera sig ytterligare i arbetet. Personligen blev jag inte jätte sugen på att börja jobba med boken, upplägget med bloggandet kändes roligt men det var själva valet av boken som försämrade det lite. Jag förstår varför man väljer en sådan klassiker, men jag tror att intresset i hela klassen skulle öka ifall boken var lite "lättare" och modernare.

Att få skapa en egen karaktär  ökade min förståelse för romanen, man kunde lättare sätta in sig i handlingen än tidigare. Det ökade min lust för att skriva och jag kände att jag även kunde utveckla mina beskrivningar och mitt språk ännu mer under tidens gång. Att ge sin avatar egna karaktärsdrag gjorde att man fick en mer personlig blogg skulle jag säga.

Bloggandet tyckte jag passade uppgiften bra, det var bra och enkelt att ha alla sina publicerade inlägg på samma ställe. Att även ha enkel tillgång till lärarbloggarna var väldigt praktiskt så jag har inga synpunkter på den delen av upplägget. Personligen läste jag sällan de andras inlägg, jag publicerade också oftast så fort jag kunde så det fanns inte alltid så många andra inlägg uppe.

Att ha sina erfarenhetspoäng och sin bedömning liggande på samma sida som bloggen var även skönt. Man kunde enkelt se vilka kunskapskrav man uppnådde eller inte och på vilket sätt man kunde förbättra sin nästa text. Att poängsystemet var uppdelat i "E-.C- och A-krav" funkade bra för mig, det var enkelt att se vilken nivå man låg på. Jag tror dock att fokuset på betygen och poängen kan för många ha tagit över själva syftet för uppgiften. Att få bedömning efter varje uppgift tyckte jag var positivt, man såg lätt motiveringen för bedömningen och kunde på så sätt förbättra sig till varje ny uppgift. Jag tror att det kan ha motiverat mig ytterligare och gett mig en större lust att förbättra mig.

Det jag kände var negativt med uppgiften var de krav som fanns på att lämna in uppgifterna samma dag som vi fick dom. Lektionstiden räckte sällan till att bli klar, även om man jobbade koncentrerat hela lektionen, och det gjorde att man fick jobba mycket hemma. Jag tror även att många kände en meningslöshet för att lämna in uppgifterna efter "sista" inlämningsdag vilket kan ha minskat motivationen.

Men i det hela tycker jag att arbetet har varit roligt och mycket utvecklande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar